Etykiety na słoikach z miodem służą nie tylko do reklamowania produktów i wyróżnianiu ich na tle konkurencji. Przede wszystkim ich zadaniem jest przekazywanie kluczowych informacji na temat tego artykułu spożywczego. Związane z tym kwestie są regulowane przez odpowiednie przepisy prawa. Co mówią akty prawne i gdzie można znaleźć konkretne wytyczne?
Spis treści
Jakie przepisy regulują, co powinno znaleźć się na etykiecie miodu?
Etykiety umieszczone na opakowaniach miodu zawierają wiele różnorodnych informacji. Wśród nich są takie, które bezwzględnie muszą się znaleźć na nalepkach. Mówią o tym konkretne regulacje prawne. Podstawowym dokumentem jest akt wydany przez organy Unii Europejskiej. Mowa tu o Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 z dnia 25 października 2011 roku. Obowiązuje od 13 grudnia 2014 roku.
To jednak nie jest jedyny dokument, które reguluje kwestie tego, co powinny zawierać etykiety na słoiki z miodem. To, jak wyglądają niektóre z informacji na nalepkach, wynika również z krajowych przepisów. Ważne jest przede wszystkim Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 20 lipca 2009 roku w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących oznakowań towarów paczkowanych (Dz. U. Nr 122, poz. 1010). W tym akcie prawnym można znaleźć wymogi nie co do samej treści etykiet na miód, tylko tego, jaka jest minimalna wielkość cyfr i liter na tego typu nalepkach.
Niezbędne informacje na etykietach miodu
Jak już wiadomo, etykiety na opakowaniach miodu muszą zawierać zestaw określonych informacji. Przede wszystkim trzeba umieścić na nich:
- konkretną nazwę miodu – ważne jest uściślenie, jaki to jest rodzaj (np. miód wielokwiatowy, spadziowy);
- datę minimalnej trwałości produktu – oznacza ona, do kiedy najlepiej jest spożyć dany produkt;
- dane pozwalające zidentyfikować producenta miodu – to dane firmy lub konkretnego pszczelarza;
- numer partii produktu – ciąg cyfr jest często jednocześnie datą minimalnej trwałości;
- masę netto produktu – określa, ile miodu znajduje się w opakowaniu (wartość powinna być wyrażona w mililitrach/litrach albo gramach/kilogramach);
- informacje na temat tego, jak należy przechowywać miód, by nie stracił swoich właściwości;
- miejsce, z którego pochodzi produkt – można opisać go np. jako „produkt polski”.
Jak widać, prawo ściśle wyznacza zakres informacji, które muszą znaleźć się na etykiecie. Powinny one być zapisane w sposób jasny i czytelny. W tym przypadku konieczne jest użycie czcionki o wysokości 1,2 mm (w przypadku małych opakowań minimum 0,9 mm).
Opcjonalne informacje na słoikach z miodem
Wszystkie pozostałe informacje na temat miodu są zupełnie opcjonalne. Na etykiecie można więc (choć nie trzeba) umieścić dane dotyczące m.in. wartości odżywczej produktu, informacje dla alergików, numer weterynaryjny pasieki oraz hasła reklamowe. W przypadku tych ostatnich trzeba pamiętać, że prawo nie zezwala na wprowadzanie konsumentów w błąd. Nie można więc pisać, że miód zapobiega chorobom, jest dietetyczny lub ma jakieś wyjątkowe właściwości.
Artykuł partnera.