Co powinno się wiedzieć o szafach BHP?

Na części pracodawców spoczywa obowiązek odpowiedniego wyposażenia szatni dla pracowników. Z poniższego poradnika można się dowiedzieć, czym warto kierować się przy wyborze szaf do szatni.

Co uwzględnić przy wyborze?

Bezpieczeństwo i higiena pracy to kwestie najwyższej wagi. Nie można pozwolić sobie na żadne uchybienia na tym polu. Wspomniane szafy występują zazwyczaj w pomieszczeniach socjalnych zakładów pracy. Jednak ze względu na swoją jakość spotyka się je także w szatniach w obiektach sportowych czy szkołach. W zakładach pracy, przykładowo fabrykach, stosuje się je w celu przechowywania ubrań roboczych i rzeczy osobistych pracowników. Jest to wymóg ustanowiony przez Ministerstwo Pracy i Polityki Socjalnej.

Wybór takiej szafy nie może być przypadkowy. Należy zwrócić uwagę na kilka czynników, aby zapewnić pracownikom odpowiedni poziom bezpieczeństwa. Przede wszystkim warto zdecydować się na szafy z otworami wentylacyjnymi. Zapobiega to powstawaniu nieprzyjemnych zapachów w szafie. Zła cyrkulacja powietrza lub jej brak może także negatywnie odbić się na odzieży roboczej. Przepocona odzież w takich warunkach straci na jakości. W miarę możliwości zalecane jest wybieranie otworów w formie perforacji.

Szafy BHP mogą być także wyposażone w elementy bakteriobójcze. Najczęściej stosowanym rozwiązaniem jest lampa UV. Powinna ona wzbudzić zainteresowanie:

  • laboratoriów
  • producentów żywności
  • producentów chemikaliów
  • placówek medycznych

Nie bez znaczenia jest także materiał, z jakiego wykonana została szafa. Przedsiębiorstwa zainteresowane wieloletnim użytkowaniem szaf powinny rozważyć kupno szaf z blacha stalowa ocynkowana. Dzięki jej zastosowaniu możliwe jest wieloletnie eksploatowanie bez konieczności konserwacji. Jeśli zachodzi taka konieczność, należy uwzględnić także kwasoodporność blachy.

Dla zapewnienia większej i higieny bezpieczeństwa wielu producentów oferuje szafy z przegrodami na odzież czystą i brudną. Wybór takiego rozwiązania pozwala na wykluczenie ryzyka niepożądanego pobrudzenia czystej odzieży.

Prawo wymaga, by przynajmniej połowa użytkowników szatni miała możliwość skorzystania z miejsca siedzącego. Aby efektywnie zagospodarować pomieszczenie, rozsądnym wyborem będą szafki z ławką wysuwaną spod stelaża szafki. W aranżacji pomieszczenia dużą rolę odgrywa także kolorystyka. Wybranie blachy malowanej proszkowo pozwoli skorzystać z szerokiej palety barw RAL.

Konieczne jest także umiejętne dobranie rozmiarów szafy do możliwości szatni. Norma PN-75M-78711 precyzuje minimalne wymogi jako:

  • 1800 mm wysokości,
  • 400 mm szerokości,
  • 480 mm głębokości

Jest to standard, do którego stosować się muszą pracodawcy jedynie obciążeni obowiązkiem zapewnienia pracownikom szatni. Niemniej ergonomia odgrywa kluczową rolę. Niewłaściwy dobór rozmiarów może sprawić, że nie każdy pracownik otrzyma szafę.

Jakie rodzaje szaf istnieją?

Wyróżnia się dwa główne rodzaje szaf BHP. Są to szafy skrytkowe oraz szafy ubraniowe. Pierwsze służą przechowywaniu drobnego mienia osobistego. Z kolei szafy ubraniowe służą do przechowywania odzieży. Dobre meble metalowe często oferują dwie funkcje naraz. Na górze znajduje się półka na prywatne mienie pracownika (portfel, telefon, itp.). Poniżej niej znajduje się przestrzeń na ubrania. Zastosowanie szafy łączącej obie funkcje przełoży się na zwiększoną funkcjonalność.

Spotyka się także podział na szafy jedno- i dwukomorowe. Wybór tych drugich znacząco zwiększa wygodę użytkowania. Pozwala bowiem na osobne przechowywanie odzieży prywatnej i roboczej.

Jak znaleźć dobrego producenta?

Należy zacząć od zapoznania się z ofertami przynajmniej kilku firm. W wyborze finalnego produktu asystować powinny osoby odpowiedzialne za BHP w zakładzie pracy. Ich znajomość standardów i stosowanych rozwiązań pozwoli dokonać najlepszego wyboru. Warto także zapoznać się z opiniami innych, czasem niezadowolonych klientów danego producenta. Dobrą praktyką jest także weryfikacja specyfikacji szafy z wymogami normy ISO 9001:2008.

Podsumowanie

Z niniejszego poradnika wynika, że dobór szaf dla pracowników to zadanie mocno uzależnione od kontekstu. Koniecznym jest pamiętanie o ergonomii, estetyce, a także sprostaniu wszelkim wymogom prawnym. Wszelkie nieprawidłowości mogą skutkować karami od Sanepidu czy Państwowej Inspekcji Pracy.

Redakcja

DomNaNowo.pl jest magazynem internetowych z kategorii dom i wnętrza. Naszą misją jest inspirowanie i zachęcanie do ulepszania swojej przestrzeni życiowej. Publikujemy poradniki i artykuły o wszystkim co wiąże się z domami, mieszkaniami i wnętrzarstwem. Publikujemy zestawienia aranżacji różnego typu pomieszczeń oraz przestrzeni mieszkalnych. Prezentujemy rankingi zestawienia. Naszą redakcję tworzy zespół kreatywnych i dociekliwych redaktorów i autorów. Ich pracę wspomagają specjaliści ds. PR oraz marketingu. Na łamach DomNanowo.pl publikowane są nowości wnętrzarskie oraz różne materiały warte opisana i scharakteryzowania. Nasze felietony oraz artykuły poradnikowe tworzone są z myślą o czytelnikach. Z nami każde wnętrze może stać się wyjątkowe.

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button