
Na rynku istnieje kilka rodzajów bram garażowych, które różnią się od siebie funkcjonalnością, wyglądem, mechanizmami, stopniem izolacyjności, ceną, a przede wszystkim sposobem otwierania. O tym, jaką bramę chcemy mieć w swoim garażu warto pomyśleć już na etapie budowy domu. Najtańsze bramy kupimy za niespełna 1000 zł, ale funkcjonują również takie, które kosztują kilkakrotnie więcej. Wybór modeli wśród bram jest ogromny: bramy uchylne, segmentowe, uchylne, rozwierane a także rolowane. Sprawdź, która będzie najlepsza dla Ciebie.
Spis treści
Rodzaje bram:
- Brama segmentowa górna. Jest to najpopularniejszy rodzaj bramy. Jej skrzydło składa się z kilku segmentów, które są ze sobą połączone zawiasami i zabezpieczone uszczelkami. Dzięki nim, łączenia są chronione przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi. Ten rodzaj bram wykonuje się zazwyczaj z profili zrobionych ze stali ocynkowanej o różnych grubościach, pokrytych blachą stalową. Wykończenie stanowi najczęściej farba proszkowa lub okleina z tworzywa sztucznego, ale także drewno lub aluminium. Wszystkie segmenty wypełnione są izolacją – jest to styropian lub pianka poliuretanowa. Jak działa brama segmentowa górna? Po prowadnicach zamontowanych do sufitu i ściany w garażu poruszają się rolki z segmentami.
- Brama segmentowa boczna. Jest to zdecydowanie mniej popularne rozwiązanie. Stanowi ono jednak ciekawą alternatywę dla garaży niższych, ale szerszych. Ten rodzaj bram działa analogicznie do bramy segmentowej górnej z tym, że segmenty i prowadnice ustawione są pionowo i po otwarciu zachodzą na jedną ze ścian. Popularność obu rodzajów bram segmentowych wynika przede wszystkim z tego, iż zajmują one mało miejsca. Są one również szczelne i bardzo łatwe w obsłudze
- Brama rolowana. Wykonana jest ona z bardzo wąskich aluminiowych lub stalowych lameli, które są wypełnione pianką poliuretanową. Lamele są połączone przegubowo na całej długości brany w taki sposób, aby utworzyć pancerz. Ten z kolei, nawijany jest na wał, który znajduje się nad otworem wjazdowym do garaż i umieszczony jest w kasecie. Dużą zaletą bram rolowanych jest szczelność oraz intuicyjność w obsłudze. Podobnie jak bramy segmentowe, zajmują one mało miejsca. Jedyne o czym trzeba pamiętać to kaseta, która potrzebuje odpowiedniej ilości przestrzeni – nadproże musi bowiem mieć 30 – 35 cm wysokości. Świetną, jednak niezbyt estetyczną alternatywę stanowi zamontowanie mechanizmu na zewnątrz garażu.
- Brama rozwierana. Jest to najbardziej tradycyjny model bramy. Składa się on z jednego lub dwóch skrzydeł, które zamocowane są na zawiasach na bocznych ościeżach – tak samo jak drzwi. Ten typ bramy sprawdzi się jednak tylko na płaskich i długich podjazdach ze względu na to, że otwiera się ona na zewnątrz. Do minusów zalicza się korzystanie z niej zimą, kiedy to przed otwarciem należy usunąć z podjazdu zalegający śnieg.
- Brama uchylna. Jeszcze do niedawna stosowane powszechnie, dziś ustępują miejsca bramom segmentowym. Wciąż są jednak chętnie wybierane, ze względu na bardzo atrakcyjną cenę. Ich budowa jest bardzo prosta. Stalowe lub aluminiowe prowadnice od bramy zamontowane są na suficie oraz ścianach. Skrzydło, unosząc się po nich, wędruje dokładnie tak samo jak brama segmentowa. Są łatwe w montażu i można stosować je również w garażach z niskim nadprożem. Niestety, mają też wady, a największą z nich jest niezbyt dobra szczelność.
Cena bramy garażowej vs. typowe wymiary
Zdecydowanie najtańszym rodzajem bram są bramy uchylne. Nieocieplone można kupić już za 700 – 800 zł. Modele z ociepleniem są jednak znacznie droższe. Na drugim miejscu znajdują się bramy rolowane, których koszt zaczyna się od około 1700 zł w markecie budowlanym. Na trzecim miejscu pod względem wydatków, znajdziemy bramy rozwierane, których koszt zaczyna się od 1800 zł. Bramy segmentowe to zdecydowanie największy, ale również najbardziej trafiony wydatek. Ich ceny są jednak bardzo zróżnicowane. Standardowy wymiar bramy 2500 × 2250 mm można dostać już za 2200 zł. W popularnych marketach budowlanych oczywiście znajdziemy także tańsze bramy, których koszt wynosi około 1500 zł. Należy pamiętać jednak, że do tego rodzaju bram trzeba doliczyć koszty napędu (300 – 2000 zł) oraz montażu (400 – 1000 zł).
Czym jeszcze kierować się przy doborze bramy garażowej?
- Na jeden samochód czy dwa? Jeśli brama ma być na jeden samochód – nie ma żadnego problemu. Pojawia się on w momencie, kiedy nasz garaż jest dwustanowiskowy. Jaką bramę wtedy należy kupić – jedną dużą, a może dwie mniejsze? Przy tym wyborze należy wziąć pod uwagę kilka rzeczy. Jeśli kupimy dwie mniejsze bramy, otwierając jedną z nich, nie odsłonimy całego otworu garażowego, dzięki czemu utrudnimy wydostawanie się ciepła na zewnątrz. Mniejsze bramy są również sztywniejsze i bardziej odporne na wiatr, a ich siłowniki pracują o połowę rzadziej, co przekłada się na ich mniejsze zużycie. Jedna, duża brama to z kolei mniejszy koszt oraz większa estetyka.
- Estetyka. Ze względu na to, że brama stanowi element spajający garaż z bryłą domu, musi być ona idealnie dopasowana pod względem estetycznym – na zasadzie kontrastowego zestawienia lub harmonii.
- Automatyka. Możliwość automatycznego otwierania bramy znacznie wpływa na komfort jej użytkowania. Już na etapie budowy, powinniśmy zaplanować doprowadzenie instalacji elektrycznej do bramy automatycznej (w celu późniejszego zainstalowania napędu elektrycznego). W słowie automatyka kryje się wiele, nowoczesnych systemów, które są ciągle udoskonalane. Możemy wybrać sterowanie bramą za pomocą pilota, przycisku z domofonu i domu, przełącznika na klucz oraz za pomocą smartfona.
- Dodatki. Wszystkie bramy możemy wyposażyć w wiele różnych dodatków: okienka, przeszklenia, klamki, rygle, drzwi, centralki sterujące, zamki, blokady i wiele innych.