Coraz więcej osób decyduje się na wybudowanie garażu, w którym będzie można schować samochód. To bardzo praktyczne rozwiązanie ułatwiające codzienne życie kierowcy, zwłaszcza w okresie zimowym. Rano nie trzeba skrobać szyb, dodatnia temperatura w aucie pozwala na szybszy wyjazd. Garaż chroni także samochód przed gradem i nadmiernym nagrzaniem przez promienie słoneczne. Jak zrobić to zgodnie z obowiązującymi przepisami, które przecież ciągle się zmieniają. Kiedy potrzebne jest pozwolenie na budowę, a kiedy wystarczy tylko zgłoszenie? Przygotowaliśmy krótki poradnik prawny, który pomoże przejść przez różne zawiłości prawne.
Spis treści
Prawo budowlane
Ustawa z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. 1994 nr 89 poz. 414) reguluje przebieg procesu inwestycyjnego od etapu projektowego aż po odbiór obiektu. Oczywiście od tego czasu prawo budowlane było wielokrotnie nowelizowane, ostatnia nowelizacja weszła w życie 13 września 2020r.
Nie ulega kwestii, że zmiany w prawie budowlanym stale zmierzają w kierunku uproszczenia przepisów i zmniejszenia formalności. Obecnie wybudowanie wielu obiektów budowlanych nie potrzebuje już pozwolenia na budowę, wystarczy tylko zgłoszenie. Obiekt jednak musi spełniać wszystkie wymagane prawem warunki.
Sprawę budowy garaży reguluje przede wszystkim art. 29 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 12 kwietnia 2002r., ale także inne przepisy. Jednak żaden z nich nie definiuje pojęcia garaż czy wiata garażowa. Nie określają także z jakich materiałów ma być wykonany, w związku z tym może być to zarówno garaż blaszany, jak i murowany lub drewniany. Wszystkie jednak muszą być budowane zgodnie z prawem.
Podobne wzory garaży blaszanych znajdziesz tutaj.
Kiedy wystarczy tylko zgłoszenie
Postawienie garażu blaszanego nie wymaga wielu formalności pod warunkiem, że jego powierzchnia nie przekroczy 35 m2. To najważniejszy warunek, ale nie jedyny. Drugim bardzo istotnym ograniczeniem jest ilość parterowych budynków gospodarczych, altanek o powierzchni 35 m2. Ich łączna liczba na działce nie może przekraczać dwóch na każde 500 m2 powierzchni działki.
Popularny blaszak musi być na stałe połączony z podłożem, w przeciwnym wypadku zostanie zaliczony do tymczasowych obiektów budowlanych i po upływie 180 dni trzeba będzie do rozebrać. Nie oznacza to jednak konieczności budowy drogich fundamentów.
Garaż blaszany może być posadowiony na ławie fundamentowej, wylewce betonowej lub tzw. bloczkach betonowych. Każde z tych rozwiązań gwarantuje pełną stabilność konstrukcji, a nie wymaga czasochłonnych i kosztownych robót budowlanych.
Stawiając blaszany garaż należy zwrócić uwagę na wybór miejsca. Z punktu widzenia formalnego należy przede wszystkim przestrzegać odległości od granicy działki. Jeżeli ściana od strony granicy działki nie posiada okna wystarczy 3 m, jeżeli posiada okno musi być to 4 m. Od tej zasady są jednak wyjątki pozwalające postawić garaż blaszany w granicy działki lub w odległości do 1,5 m:
- szerokość działki nie przekracza 16 m,
- długość garażu nie przekracza 6,5 m,
- pozwala na to plan zagospodarowania przestrzennego.
Garaż jako obiekt budowlany wymaga zgłoszenia w odpowiednim urzędzie. Należy zrobić to 21 dni (czas został skrócony z poprzednich 30 dni) przed planowanym terminem budowy garażu, urząd ma 21 dni na zgłoszenie ewentualnych zastrzeżeń. Jeśli tego nie zrobi oznacza to milczącą zgodę i można rozpocząć budowę garażu blaszanego. Do wniosku zgłoszenia należy dodać załączniki:
- oświadczenie o prawie do dysponowania działką,
- rysunek z rzutem garażu, usytuowanie, wyglądem elewacji (może być wykonany odręcznie).
W zgłoszeniu należy określić także sposób wykonania garażu (sposób gospodarski, wynajęta firma). Garaże blaszane nie wymagają odbioru technicznego.
Kiedy pozwolenie jest wymagane
Garaż blaszany o powierzchni 35 m2 jest w zupełności wystarczający na ustawienie 2 samochodów i nie trzeba pozwolenia na budowę. Jeżeli natomiast chcemy wybudować większy garaż, bo jego część zamierzamy wykorzystać na mały warsztat lub miejsce do przechowywania chwilowo niepotrzebnych przedmiotów, to musimy wystąpić o pozwolenie na budowę.
O uzyskanie pozwolenia na budowę należy także wystąpić w przypadku garażu, który nie spełnia warunków wymaganych do zgłoszenia. Najczęściej poza wielkością powierzchni zabudowy, dotyczy to ilości wolno stojących obiektów na działce. Ich liczba nie może przekroczyć 2 na każde 500 m2.
Pozwolenie na budowę garażu zawsze jest wymagane w przypadku garażu dobudowanego do ściany budynku. W takim przypadku w rozumieniu prawa budowlanego nie jest to obiekt wolno stojący, bez względu na powierzchnię i rodzaj konstrukcji.
Według ustawy Prawo budowlane pozwolenia wymaga także budowa blaszaka na obszarach Natura 2000 oraz w przypadku konieczności oddziaływania na środowisko.
Do wniosku o pozwolenie trzeba dołączyć wyrys mapy do celów projektowych z zaznaczonym usytuowaniem garażu na działce oraz projekt budowlany w 4 egzemplarzach.
Pozostałe przepisy
Prawo budowlane określa także takie parametry jak maksymalna wysokość garażu, minimalną szerokość bramy wjazdowej do garażu, ale tych wielkości przestrzegają producenci garaży blaszanych, więc nie trzeba o tym pamiętać.
Budowa garażu blaszanego regulowana jest nie tylko ustawą główną i rozporządzeniami, ale musi być także zgodna z przepisami lokalnymi, przede wszystkim z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Może on określać na jakich działkach można postawić garaże, a na jakich jest to zabronione, może także określać kąt nachylenia dachu. Na terenach o charakterystycznej zabudowie plan miejscowy narzuca także wygląd zewnętrzny blaszaka. Lepiej to wszystko sprawdzić przed rozpoczęciem robót, by później nie narazić się na dodatkowe koszty związane z koniecznością dostosowania garażu do obowiązujących przepisów.
Podsumowując śmiało można stwierdzić, że dla budowy standardowego blaszaka nie ma konieczności uzyskania pozwolenia na jego postawienie, wystarczy tylko przestrzegać przepisów. Trzeba się także liczyć z kontrolą powiatowego inspektora nadzoru budowlanego, który ma prawo sprawdzić legalność budynku.
Odrzucono mój wniosek o garaż bo nie ma wspólnoty mieszkaniowej s zebrałem podpisy lokatorów